4 weken zwanger

4 weken zwanger

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
4 weken zwanger, dat is toch nog eventjes op de nagels bijten tot de eerste betrouwbare zwangerschapstest die kan bevestigen dat je inderdaad in verwachting bent van een kleine spruit! Gelukkig kan dit vanaf week 4, de week dat je eigenlijk ongesteld zou moeten worden. Wij duimen alvast mee!

Proficiat, je bent zwanger! Maar wat is er nu allemaal aan het gebeuren met je baby?

In week 4 van de zwangerschap nestelt de baby zich in de baarmoeder en ontwikkelt het zich in een snel tempo. Je kleine spruit is nu ongeveer een millimeter groot, even groot als een maanzaadje!

De baby, nu nog een embryo, bestaat momenteel uit drie lagen die in deze week zich zullen ontwikkelen tot de verschillende lichaamsonderdelen:

  • De binnenste laag: Deze zal uitgroeien tot onder andere de lever en de longen.
  • De middelste laag: Deze vormt het hart, de botten, spieren, nieren en de geslachtsorganen.
  • De buitenste laag: Hieruit ontstaan het haar, de huid, de ogen en het zenuwstelsel van de baby.

Hoewel de placenta nu nog niet ontwikkeld is, bevindt er zich wel een dooierzakje in je baarmoeder die je baby van voeding voorziet. Weet je pas sinds kort dat je zwanger bent en heb je de voorbije weken alcohol gedronken? Maak je dan geen zorgen: aangezien de placenta nog niet is aangemaakt, kon de alcohol nog niet tot bij je baby komen. Pas tijdens week 8 vormt de placenta zich uit de dooierzak, wat gepaard gaat met hormoonwisselingen.

Wat gebeurt er met de mama?

4 weken zwanger, dat is nog heel pril. Het is daarom niet verrassend dat je misschien nog helemaal geen symptomen vertoont. Wat wel zeker is, is dat je menstruatie uitblijft en je overtijd bent door het zwangerschapshormoon hCG. Deze wordt reeds aangemaakt bij de innesteling van het bevrucht eitje in de baarmoeder. Hierdoor weet je lichaam dat het geen nieuwe eicellen moet aanmaken en dat het baarmoederslijmvlies intact moet blijven. Om die reden kun je pas vanaf week 4 een eerste, betrouwbare zwangerschapstest doen.

Bij een zwangerschapstest wordt de hoeveelheid hCG in je urine gemeten en kan het zo een positieve of negatieve uitslag geven. Deze doe je best vanaf de 4e week omdat er dan al voldoende hCG aanwezig is voor een positieve uitslag. Doe je het voor de 4e week kan het zijn dat je nog niet voldoende hCG in je lichaam hebt om positief te testen. Ook wordt het aangeraden om ochtendurine te gebruiken aangezien deze het meest geconcentreerd is. Test je toch negatief in week 4 is het altijd aangeraden om het drie dagen later nog eens opnieuw te proberen.

Hoewel het nog heel vroeg is, kan je toch wel al volgende symptomen ervaren:

  • Uitblijven van de menstruatie: In week 4 zou je normaal gezien moeten menstrueren. Is dat niet het geval? Doe dan zeker een zwangerschapstest!
  • Misselijkheid en overgeven: Walg je van bepaalde voeding en kan je er zelfs niet eens meer naar kijken zonder misselijk te worden? Of heb je eerder ‘food cravings’ en snak je naar specifiek eten? Dat is volledig normaal. Zorg er wel voor dat je niet te hard toegeeft aan je ‘cravings’: ga bijvoorbeeld eens wandelen, lees een boek of bel een vriend om je gedachten te verzetten. Zorg er ook voor dat je gehydrateerd blijft.
  • Opgeblazen en ongemakkelijk gevoel: Door bij te komen in gewicht en door de opstapeling van vocht in je lichaam, voel je je misschien niet op je best. Draag kleren die comfortabel zitten met eventueel een elastische band. Eet ook niet als je neerligt of lig niet neer na een grote maaltijd. Gebruik ook kussens om je hoofd wat op te tillen bij het slapen zodat je geen zure oprispingen krijgt.
  • Steken in de onderbuik: Lichte krampen en steken voelen in de onderbuik is meer dan normaal en is niets om je zorgen over te maken.

Jouw leven op 4 weken zwanger: enkele tips

Kijk je al uit naar het moederschap maar ben je toch wat nerveus over wat er je de komende maanden te wachten staat? Dan zijn hier een paar tips om je een beetje op weg te helpen:

  • Eet gezond: alcohol en sigaretten zijn nu zeker uit den boze. Eet veel ijzerrijke voeding, zoals noten, peulvruchten en gevogelte. Het ijzer in deze voeding helpt namelijk om extra bloed aan te maken en helpt bij de productie van energie in je lichaam.
  • Let op met zuivelproducten: laat ongepasteuriseerde melk en kazen aan de kant staan. Deze kunnen namelijk besmet zijn met de listeria-bacterie. Drinkt dus enkel melk of eet enkel kazen die aangeduid zijn met het label ‘gepasteuriseerd’.
  • Wees matig met producten die veel Vitamine A bevatten, zoals rauwe groenten. Wil je ze toch eten? Was ze dan zorgvuldig af.
  • Vermijd zeker rauw vlees, rauwe vis, orgaanvlees en rauwe eieren.
  • Heb je een kat? Laat dan iemand anders de kattenbak verversen: dit kan namelijk besmet zijn met de toxoplasmoseparasiet.
  • Om te vermijden dat het vruchtwater te warm wordt, is het aangeraden om uit de zon te blijven en niet naar de sauna te gaan.
  • Vermijd contactsporten, zoals karate, judo, …
  • Neem dagelijks 0,4 mg foliumzuur in. Heb je een aandoening zoals diabetes of neem je medicatie in, raadpleeg dan je arts aangezien je waarschijnlijk een hogere dosis nodig zal hebben.
  • Start zelf geen medicatie (zoals pijnstillers) maar vraag hierbij steeds raad aan je arts. Sommige medicatie mag je immers niet meer innemen tijdens de zwangerschap.
  • Iets waar je niet meteen bij stilstaat maar toch belangrijk kan zijn, is het dragen van de autogordel rond de buik en niet over de buik zodat de baby niet zou worden gekneld tijdens een auto-ongeval.

Hoe zit dat met papa?

We richten ons hier even tot alle nerveuze mannen die misschien voor de eerste keer papa worden of al een paar zwangerschappen achter de rug hebben. De zwangerschap en bevalling van je vrouw is een wondermooi fenomeen dat toch zenuwen met zich mee blijft brengen. Papa worden is dan ook een unieke ervaring. Voor de papa’s in spé zetten wij een paar handige tips op een rijtje:

  • Neem wat tijd voor jezelf en je partner. Hoewel jullie misschien nog niet klaar zijn om het grote nieuws met de rest van de wereld te delen, kunnen jullie toch al samen genieten van deze fantastische mijlpaal in jullie leven.
  • Bereid je goed voor samen met je partner door een boek te lezen over zwangerschap, baby’s en natuurlijk ook het vaderschap. Zo ben je een beetje mee met wat ze allemaal moet doorstaan en wat jij kan verwachten.
  • Wijs niet op haar veranderend lichaam of dat ze er opgezwollen uitziet. Geef haar in de plaats een aantal leuke complimentjes.

Jouw checklist op 4 weken zwanger

Hieronder vind je onze checklist die je helpt bij het verdere verloop van je zwangerschap:

  • Eet gezond, drink veel en beweeg voldoende.

Denk nog niet te veel na over de weken die nog gaan komen (hoewel je hier zeker mag naar uitkijken) en geniet nog een beetje van de zorgeloze momenten. Een naam vinden, de kinderkamer in orde brengen en iedereen op de hoogte brengen, kan nog even wachten

Vond je dit interessant?

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Deze informatie wordt uitsluitend verstrekt voor educatieve en entertainmentsdoeleinden. Wij aanvaarden geen enkele verantwoordelijkheid voor enige aansprakelijkheid, verlies of risico, persoonlijk of anderszins, als gevolg, direct of indirect, van enige informatie of advies die hier is opgenomen. Pakske kan een vergoeding ontvangen via aangesloten (affiliate) links in deze inhoud.

Een geboortelijst met items van eender welke shop? Dat kan!

Volledige vrijheid. Geen enkele aankoopverplichting. Weg met stress. Tijd om te genieten.