19 weken zwanger

19 weken zwanger

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Al 19 weken zwanger: je komt steeds dichter bij de helft van je zwangerschap! Deze periode gaat echter ook vaak gepaard met wat uiterlijke veranderingen, zoals een zwangerschapsstreep op de buik: deze had je al een hele tijd, maar wordt nu pas zichtbaar door de zwangerschapshormonen.

Wat gebeurt er in dat bolle buikje?

Bij 19 weken zwanger, is je baby zo groot als een mango en zo zwaar als een stokbrood. Je baby heeft al heel wat ontwikkelingen doorstaan en heeft nu bijna alles wat hij of zij nodig heeft om te overleven buiten de baarmoeder. Vanaf nu gaat het vooral om het groter worden en de ‘afwerking’.

Wat gebeurt er nog allemaal met de baby?

  • De zintuigen: Deze week begint je baby de 5 zintuigen te ontwikkelen, namelijk het horen, proeven, ruiken, voelen en zien. Vanaf nu kan je baby ook voelen wanneer je over je buik streelt, hoe leuk is dat? Ook voelt hij of zij de eigen bewegingen, waardoor je kleine spruit vaak extra actief is.
  • De armen en benen: Deze hebben eindelijk de juiste verhouding gekregen in vergelijking met de rest van het lichaam en bestaan nu niet meer uit kraakbeen, maar uit echte botten. De zenuwen tussen de hersenen en de spieren van je baby gaan steeds beter werken zodat je baby meer controle krijgt over de bewegingen en je waarschijnlijk wat schoppen zal voelen.

Wat gebeurt er met mamaa'tje?

In week 19 heb je al heel wat veranderingen achter de rug en voel je niet enkel dat je zwanger bent: je ziet het ook! Hier zijn een paar veranderingen waaraan je je nog mag verwachten:

  • Duizeligheid: Het is compleet normaal voor zwangere vrouwen om tijdens het tweede trimester last te hebben van duizeligheid. Je baarmoeder drukt namelijk op verschillende aders en vertraagt hierdoor je bloedcirculatie. Let hier een beetje op en zorg ervoor dat je niet te snel rechtstaat.
  • Zwangerschapsstreep: Ongeveer drie vierde van de zwangere vrouwen heeft last van een zwangerschapsstreep tijdens de zwangerschap. Dit is een streep van ongeveer een centimeter breed die over het midden van je buik loop, van je schaambeen tot je navel. Deze komt vaak tevoorschijn in het tweede trimester maar zit er eigenlijk altijd. Het wordt nu enkel donkerder door een verhoogde pigmentproductie tijdens de zwangerschap en zal na de bevalling opnieuw verdwijnen.
  • Vreetbuien: Dit ken je waarschijnlijk wel van het eerste trimester, maar je vreetbuien kunnen nu steeds intenser worden. Grijp je graag eens naar een lekker potje Ben & Jerry’s, of ben je eerder een chocolademadam? Om dit te vermijden kan je ervoor zorgen dat je vooral fruit in huis hebt, zodat je minder geneigd bent om naar ongezonde voeding te grijpen.
  • Kramp: Het kan zijn dat je soms wat last hebt van wat krampen in je kuiten. Op deze manier laten je benen weten dat ze een beetje oververmoeid zijn of dat je last krijgt van spataders. De oplossing? Stretchen natuurlijk! Sta recht, reik naar beneden, pak je tenen vast en trek ze naar je toe. Doe dit voor de volle tien seconden en pak hierna je tenen aan het andere been vast. Daarnaast zou een massage ook werken: vraag eens aan je partner om je hierbij te helpen en je kuiten van onder naar boven te masseren om zo de bloedcirculatie te stimuleren. Ga ook eens wandelen of breng een warm kompres aan.

Jouw leven op 19 weken zwanger: enkele tips

Je zit bijna in de helft, nog even en je kan je kleine spruit in de armen nemen. Hieronder vind je nog een paar tips om de volgende maanden door te komen en uit te kijken naar de komst van je baby:

  • Denk ook al eens aan het ouderschapsverlof: je hebt hier namelijk wettelijk recht op. Zo kan je voldoende aandacht besteden aan je kindje na de geboorte. Dit vraag je best minstens twee maanden van tevoren online of schriftelijk aan.
  • Praat eens met je partner over de verschillende mijlpalen die jullie al behaald hebben en het verdere verloop van de zwangerschap. Zo voelt je partner zich ook betrokken bij de komst van jullie kindje.
  • Heb je soms eens last van een dipje? Neem dan eens een wandeling in de natuur. Wedden dat je je beter zal voelen? Wandelen in de natuur wordt namelijk niet enkel geassocieerd met geluk en een betere mentale en fysieke gezondheid, maar is ook goed om nog eens wat extra te bewegen tijdens de zwangerschap.

Wat kan papa doen om te helpen?

In week 19 kunnen de papa’s in spé natuurlijk ook hun handen uit de mouwen steken. Hier zijn enkele tips die je kan uitproberen tijdens het tweede trimester van de zwangerschap:

  • Een gouden tip: eet nooit het laatste stukje op! Nu je partner last heeft van vreetbuien en bijna in de helft van de zwangerschap zit, kan je haar maar beter te vriend houden. Laat dat laatste stukje chocolade dus eens over voor haar, ze zal je heel dankbaar zijn!
  • Ga eens samen wandelen in het bos of in de wijk, zo blijven jullie allebei in beweging en kunnen jullie genieten van een beetje qualitytime.

Jouw checklist op 19 weken zwanger9

  • Maak al eens een lijstje van alle inkopen die je gedaan wil hebben voor de geboorte van de baby: van luiers en speelgoed tot beddengoed en tutten, een baby heeft toch tamelijk wat nodig!
  • Maak ook eens een adressenlijst van alle mensen waar je een geboortekaartje naar wil sturen. Weer iets om van jullie to-do lijst te schrappen!

Vond je dit interessant?

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Deze informatie wordt uitsluitend verstrekt voor educatieve en entertainmentsdoeleinden. Wij aanvaarden geen enkele verantwoordelijkheid voor enige aansprakelijkheid, verlies of risico, persoonlijk of anderszins, als gevolg, direct of indirect, van enige informatie of advies die hier is opgenomen. Pakske kan een vergoeding ontvangen via aangesloten (affiliate) links in deze inhoud.

Een geboortelijst met items van eender welke shop? Dat kan!

Volledige vrijheid. Geen enkele aankoopverplichting. Weg met stress. Tijd om te genieten.